donderdag 23 juni 2011

ابزاري جديد براي مديريت هويت آنلاين در گوگل

ابزاري جديد براي مديريت هويت آنلاين در گوگل
شركت «گوگل» روز ۱۷ ژوئن با معرفي تازه‌ترين ابزار خود با نام «من در وب» كه براي مديريت جست‌وجوي هويت آنلاين كاربران طراحي شده، گامي عملي براي بهبود وضعيت جست‌وجوي كاربران و جلوگيري از نتايج جست‌وجوي نامربوط برداشت.

شركت «گوگل» روز جمعه (۱۷ ژوئن ۲۰۱۱) ابزار تازه‌اي را معرفي كرد كه به كمك آن كاربران مي‌توانند نتيجه‌ي جست‌وجوي نام خود در وب را مديريت كنند. اين محصول تازه‌ي شركت «گوگل» كه «من در وب» نام دارد، حالا در داشبورد همه‌ي كاربراني كه شناسه‌ي كاربري گوگل دارند، در دسترس است.

بحث مديريت، كنترل يا حذف برخي نوشته‌ها و نظرات درباره‌ي كاربران در وب از بحث‌هايي است كه در سال‌هاي اخير بارها ميان كارشناسان وب و شركت‌هاي بزرگ اينترنتي مطرح مي‌شود. بسياري از كاربران از اينكه در جست‌وجوي نام آن‌ها در موتورهاي جست‌وجوگر، نتيجه‌هايي گاه كاملا بي‌ربط يا توهين‌آميز و دردسرساز ظاهر مي‌شود، ابراز نگراني مي‌كنند.

در سال‌هاي گذشته در مواردي كاربران به دليل اين نتيجه‌هاي نامربوط يا دردسرساز نام خود، با مشكلاتي چون از دست دادن موقعيت شغلي، عدم دريافت ويزا يا حتي جلوگيري از پرواز به كشوري ديگر روبر شده‌اند. كارشناسان مي‌گويند كه عواقب اين عدم مديريت نام، در آينده مي‌تواند مشكلات جدي‌تري به وجود آورد و نياز براي كنترل نام حقيقي در فضاي مجازي روز به روز مشهودتر مي‌شود.

با ابزار «من در وب» كاربر مي‌تواند براي جست‌وجوي نام خود در وب، دسته‌بندي‌هاي مختلف اطلاعات تعريف كند. «گوگل» در اطلاعيه‌اي كه در وبلاگ رسمي خود بعد از افتتاح اين ابزار تازه منتشر كرده، نوشته است: «هويت آنلاين شما نه تنها با آنچه خود منتشر مي‌كنيد، بلكه با آن‌چه ديگران درباره‌ي شما و فعاليت‌هايتان منتشر مي‌كنند تعريف و شناخته مي‌شود. هر نظري كه مي‌نويسيد، هر عكسي كه از شما تگ مي‌شود، هر كجا كه نام شما در مطلبي ذكر و لينك مي‌شود و يا هر نوشته‌ي وبلاگي كه به شما ارجاع داده شود، بخشي از هويت آنلاين شما را مي‌سازد و حالا شما مي‌توانيد بر اين اجزاي شكل‌دهنده‌ي هويت آنلاين خود، مديريت داشته باشيد».

اين ابزار تازه‌ي مديريت جست‌وجوي نام خود در وب، به صفحه‌هاي آموزش مديريت هويت آنلاين و منابع حذف اطلاعات ناخواسته نيز لينك شده است تا كاربران بتوانند با آگاهي بيشتري هويت خود در فضاي آنلاين را مديريت كنند. با نصب اين افزونه در پروفايل گوگل، كاربران مي‌توانند با نصب هشداردهنده‌هاي جست‌وجو بر روي ايميل و پروفايل «گوگل» خود، از آن‌چه درباره‌ي آنها در وب توليد مي‌شود به سرعت مطلع شده و محتوا را مديريت كنند.

ابزار «من در وب» يكي از ابزار رايگان شركت «گوگل» است كه در دسترس هر كاربر اينترنتي است كه پروفايل «گوگل» دارد.


حذف سايت‌هاي مزاحم از نتايج جستجوي گوگل



حذف سايت‌هاي مزاحم از نتايج جستجوي گوگل

روش‌هاي مختلفي براي حذف سايت‌هاي مزاحم، بدون محتوا و تبليغاتي از نتايج جستجوي گوگل وجود دارد:
(موتور جستجوي سفارشي / افزونه‌هاي فايرفاكس و كروم / اسكريپت‌هاي گريزمانكي و …)

اما هر يك از اين روش‌ها نيز مشكلات خاص خود را دارند؛ مثلاً در روش جستجوي سفارشي بايد منتظر بمانيم تا ايجادكننده موتور جستجو، يك سايت مزاحم را به فهرست ممنوعه اضافه كند و خود نمي‌توانيم شخصاً آن را اضافه كنيم مگر اينكه يك موتور جستجوي شخصي براي خود بسازيم كه ۹۹% كاربران حوصله اين كار را ندارند. استفاده از افزونه‌ها نيز محدود به يك مرورگر خاص است (مثلاً فايرفاكس و كروم) و همه جا نمي‌توانيم مرورگر و تنظيمات خود را به همراه داشته باشيم.

چه خوب بود اگر گوگل، خودش اين امكان را فراهم مي‌كرد تا بتوانيم سايت‌هايي را كه مزاحم تشخيص مي‌دهيم از نتايج جستجوي شخصي خود حذف كنيم. خبر خوش آن است كه گوگل از ۱۰ مارس ۲۰۱۱ اين قابليت را به ساير قابليت‌هاي خوب خود افزوده است. حالا شما مي‌توانيد با وارد شدن به حساب كاربري خود در گوگل، سايت‌هاي تبليغاتي يا مزاحم يا هر سايتي را كه دوست نداريد به فهرست ممنوعه خود بيافزاييد تا ديگر اين سايت‌ها در نتايج جستجوي شما ظاهر نشوند.

براي استفاده از اين ويژگي جديد كافي است پس از لاگين كردن در يكي از سرويس‌هاي گوگل، در گوگل انگليسي به جستجوي عبارت مورد نظر خود پرداخته و به لينك جديدي كه با عنوان Block all example.com results در كنار لينك‌هاي Cached و Similar قرار گرفته است توجه نماييد. با كليك روي اين لينك مي‌توانيد سايت مربوطه را به فهرست ممنوعه خود بيافزاييد.



اگر اين لينك براي شما نمايش داده نمي‌شود، مي‌توانيد به صفحه تنظيمات گوگل رفته و در پايين صفحه، گزينه Blocked Sites را ملاحظه نماييد يا مستقيماً به بخش مديريت سايت‌هاي بلوكه‌شده برويد و سايت‌هاي مزاحم را به فهرست ممنوعه خود اضافه كنيد. شما در حال حاضر مي‌توانيد تا ۵۰۰ سايت مزاحم را به فهرست ممنوعه خود بيافزاييد.



پس از اضافه كردن سايت‌هاي مزاحم به فهرست ممنوعه شخصي خودتان، مي‌توانيد با خيال آسوده به جستجو در گوگل بپردازيد. براي مشاهده نتايجي كه توسط گوگل بلاك شده است مي‌توانيد به پايين صفحه جستجو دقت كنيد و با كليك روي لينك مربوطه، آن نتايج را مشاهده كرده و يا سريعاً سايتي را از فهرست ممنوعه خارج كنيد.



در حال حاضر اين قابليت در گوگل انگليسي و مرورگرهاي فايرفاكس (نسخه ۳.۵ به بالا)، كروم (نسخه ۹ به بالا) و اينترنت اكسپلورر (نسخه ۸ به بالا) براي تمامي كاربران فعال شده است و به گفته گوگل، به زودي حوزه پوشش آن افزايش خواهد يافت. با شناختي كه از گوگل داريم، قطعاً در آينده، امكانات بيشتري به اين ويژگي خوب گوگل اضافه خواهد شد.